Laatste week in Montana - Reisverslag uit Bigfork, Verenigde Staten van Joost en Maud Verboven - WaarBenJij.nu Laatste week in Montana - Reisverslag uit Bigfork, Verenigde Staten van Joost en Maud Verboven - WaarBenJij.nu

Laatste week in Montana

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Maud

26 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Bigfork

Zaterdagavond 11 uur. Het bijna volle maan-licht is fel en de omgeving doet wat mysterieus aan. Ik ben net klaar met werken bij Holland Lake Lodge (Apryll is ziek en ik val voor haar in). Ik rijd terug 'huiswaarts' via Highway 83 wanneer ik een 500 meter voor me 'iets vreemds' zie. Wat is dat?! Dichterbij komende wordt duidelijk dat het een groot hert is dat op slakkengangetje de weg oversteekt. Nog geen minuut later word ik opgeschrikt door een tweede hert dat op de weg staat en een minuut of vijf verder ligt het bloedend carcas van een hert op de rijbaan. Ai. Akelijk. En gevaarlijk...

Er schijnt een restauranteigenaar in de buurt te zijn die elke morgen de highway afstruimt op zoek naar dode herten; om te serveren. En dit vlees is vast en zeker gezonder dan veel vlees dat in de schappen van de supermarkt te verkrijgen is.

Dat brengt me bij een ander interessant onderwerp; vegetarisch eten. Iedereen hier is vegetarisch en ik dus ook sinds een maand of drie. En eerlijk gezegd bevalt me dat goed, voel me niet minder energiek of iets dergelijks. De volgende overwegingen spelen hierbij een rol: de gedachte dat vlees aan het ontbinden is in de maag en darmen is niet de meest aantrekkelijke gedachte, de moderne vleesindustrie is naast mogelijk ongezond voor de mens (hormonen) in veel gevallen ondierlijk, het produceren van 1 kg. vlees kost 30 keer meer energie dan het produceren van 1 kg. groente (!) en de bijdrage die de vlees- en aanverwante industrie levert aan de opwarming van de aarde en andere vormen van degradatie van het milieu.

Dat mag wat idealistisch klinken, doch uiteindelijk komt het op het volgende neer: ieder individu kan de wereld veranderen. Niet in de zin van; ik ga de wereld verbeteren, maar simpelweg door middel van kleine milieubewuste acties. Vegetarisch eten kan er een van zijn. Andere voorbeelden zijn het goed scheiden van afval, de auto een dag in de week thuis laten staan, het licht uitdoen in ruimtes waar je je op dat moment niet bevindt, de thermostaat een graad lager, etc... Uiteraard is het aan een ieder deze keuzes al dan niet te maken. Persoonlijk voelt het goed bewust te zijn van kleine acties die mijn ecologische voetprint verkleinen. En ik heb al kleine voeten vergeleken met m'n lengte...

  • 27 Augustus 2007 - 06:47

    Tim:

    Ha Joost! Geniet van de laatste dagen dagen daar, je verblijf doet je aan de foto's te zien goed.

    Vegetarisch eten, ja, bevalt me al jaren erg goed, zowel voor mijn eigen gezondheid als in het bewustzijn voor dierenwelzijn en milieu geeft het een goed gevoel.

    En dat hert, tsja, die heeft iig nog een goede bestemming, al waren er anders vast ook vliegen en vogels geweest die een hapje gelust hadden. Is het niet zo dat de meeste dikke trucks daar speciaal zo'n beugel voor op de auto hebben zodat het niet nodig is te remmen voor overstekend wild?

    groet!

  • 27 Augustus 2007 - 11:29

    Fam H Klijs:

    Zo Joost,
    Nog een paar dagen en het zit er op, het is natuurlijk voorbij gevlogen, maar dan kun je terug kijken op een mooie tijd met mensen die je lief zijn en een leven zo dicht bij de prachtige natuur. je hebt weer de nodige avonturen beleeft en levens ervaringen opgedaan. Leven bij mensen die zo dicht bij de natuur staan, in de boeien uit de boeien, bouwen, timmmeren, koeken bakken, van de gastvrijheid genieten en van tijd tot tijd de handen uit de mouwen steken. Sustainability is een mode woord maar jij bent al bezig om er inhoud aan te geven. Joost ik zie dat je al op Google gekeken hebt waar Waspik Boven ook al weer lag. De groeten aan die lieve mensen daar een goede reis huiswaarts, je Pa zal blij zijn als je weer thuis bent. De groeten uit de Hubertusstraat en tot ziens

  • 27 Augustus 2007 - 16:33

    Familie In `t Groen.:

    Hoi Joost ,Je hebt weer de nodige avonturen meegemaakt en heel veel moois gezien ,Wij denken dat jij daar wel op je plek zit zo dicht bij de natuur en lieve mensen om je heen.Maar aan alles komt een eind dus ook aan dit avontuur .Thuis is er ook iemand die op je wacht en weer heel blij is om jou te zien.Geniet nog een paar dagen .Vanuit Dongenvaart wensen wij jou een voorspoedige en fijne vlucht naar`t voor jou drukke en overvolle Nederland.En een welkom thuis in Waspik.Nog een paar fijne dagen in Montana Een Groet van de in `t Groentjes.HOUDOE.

  • 27 Augustus 2007 - 18:09

    Ariën:

    hallo joost, ik heb het altijd geweten ,bloot is mooi !!!!!!!!!!!!
    heerlijk dat ik dezelfde maan als jij kunt zien, te gek he.
    breng je koekjes mee ????????????
    WELKOM TERUG IN NEDERLAND
    groeten Rini Ariën

  • 27 Augustus 2007 - 19:32

    Taz:

    Je tijd is zeker voorbij gevlogen hè?! Ik verwacht koekjes op het postkantoor! ;-)
    Have a safe trip back!

    Greetz Taz

  • 29 Augustus 2007 - 08:22

    Willy Van Vliet:

    Net thuis van onze eigen vakantie, toch gauw even kijken wat voor nieuwe dingen je weer gezien en meegemaakt hebt.Weer genoeg zo te bekijken.Wat leuk die video's!!!!Het zal weer goed zijn om je weer in Waspik te zien Jo zal het ook wel fijn vinden. Kom goed thuis en tot dan.

  • 31 Augustus 2007 - 22:47

    Noe Fernandez Peru :

    hola jesus saves espero que estes bien espero que no te olvides de los amigos acabo de ver tus fotos es jenial alli va mi correo para todos tus amistades life_empresarial@hotmail.com comunicate conmigo aver si ablamoes un dia vale see you soon and ther lord bless you ou friend noe dominico..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost en Maud

"To live only for some future goal is shallow. It's the sides of the mountain which sustain life, not the top. Here's where things grow. But of course, without the top you can't have any sides. It's the top that defines the sides." (Bron: Zen and the art of motorcycle maintenance, p. 258 )

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 136604

Voorgaande reizen:

09 Juni 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: